fredag 9. oktober 2015

Julestrømper / Christmas stockings


Her ble det plutselig en samling med sydde julestrømper. Det startet med en strømpe, men så utviklet idéene seg, og det måtte bare bli flere!


Hjertestrømpen var der det hele startet. Snøkrystallstoffet som er brukt som hovedstoff, bare ropte etter å bli en strømpe. Forstoffet er ensfarget mørkegrått, som ses som nedbrett i overkant.


Strømpen er pyntet med et lite hjertebilde, som er vrengsydd, og festet på med knapper.



Til julen hører engler til. Jeg måtte derfor prøve å lage en strømpe av engelen jeg så for meg.
Strømpen er sydd med hovedstoff i en blanding av lin og bomull, noe som gir et litt røffere uttrykk. Jeg synes engelen likevel har fått en myk stil med vinger av blondestoff og en mønstrete kjole. Det måtte bli en blondekant øverst for å tone ned linstoffet.


Jeg likte så godt bomull/linstoffet, og prøvde meg på en ny strømpe. Her har jeg holdt en tøffere stil med nyanser av sennepsfarger.


Stjernerekken er sydd på strie, noe som også er med på å gi et røffere uttrykk. Rutene er sydd med knapphullsting, mens stjernene er festet med rettsøm.


Jeg måtte også teste en strømpe i filt. Pyntet er helt lik den som er på strømpen ovenfor. Dette viser tydelig hvor ulikt et produkt kan bli ved bruk av ulike materialer.


Her ser dere samlingen av julestrømper en gang til :) Noen kan vel se på disse strømpene som litt utradisjonelle, men jeg synes julepynten nå har utviklet seg litt bort fra den standard rød og hvite pynten. Kjekt å gjøre noe litt annerledes også.
Jeg klarer ikke å bestemme meg for en favoritt blant disse, for de ble så ulike på hver sin måte. Fikk du noen favoritt?


I suddenly got inspired to make christmas stockings. They all ended up so different. You might see them as untraditional, but I think it is more common now to challenge the traditional christmas decoration. I like them all in their own way, and can`t see to decide on a favourite stocking. Which one did you like best?

13 kommentarer:

  1. De er så lekre alle sammen, men min absolutte favoritt er den med stjerner i sennepsgult. Ser for meg at du skal ha dem til julemarked, og da hadde det vært morsomt å vite hvem av dem som ble solgt først. Lykke til!

    God helg fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Så mange fine julestrøper. Min favoritt er den grå med rødt og hvite stjerner.

    SvarSlett
  3. Så flink du er. Veldig fine julestrømper!

    SvarSlett
  4. Kjempefine julestrømper, alle var flotte og unike :)

    SvarSlett
  5. Favoritten min var den med eglene. Laget noen små julestrømter selv i fjor. Det var koselig. <3

    SvarSlett
  6. Fantastisk flotte julestrømper. Vanskeleg å sei ein favoritt, men likte godt dei to i linstoff. God helg.

    SvarSlett
  7. Fine julestrømper i fine fagetoner :-)

    SvarSlett
  8. Så nydelige julestrømper du har laget. Nå ble jeg også inspirert til å sy litt.

    SvarSlett
  9. Kjempefine! Så flink du er til å sy!:)

    SvarSlett
  10. Nydelige julestrømper du har sydd!

    SvarSlett
  11. Flotte julestrømper du har sydd :-)

    SvarSlett
  12. All of them are nice but the grey one is my favorite. You have many pretty crafts. You got a new reader :)

    SvarSlett
  13. Disse julestrømpene var ordentlig fine!

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer!
Om du ikke har egen blogg, er det bare å velge navn/nettadresse under "kommenter som". Så skriver du inn navnet ditt og kommentaren, før du trykker publiser.