onsdag 16. desember 2015

Votter og mappe til 60-års jubilanten / Homemade birthdaygift


I helgen fylte pappa 60 år, og i den anledning måtte jeg finne på noe å lage. Pappa setter pris på det som er håndlaget, og det er jo kjekt for meg. Det ble votter til de kalde vinterdagene, og en mappe med glidelås.


Mappen måtte få en maskulin stil, så her ble det hovedfarger i blå og grønn. Mappen fylte jeg med plaster og diverse utstyr til sårstell. Som snekker kan det bli en del skrammer på jobben, og da er det greit å ha hjelpeutstyret i orden. Jeg ser nå i etterkant at pynten med de geometriske formene kan assosieres til tenkt formål, ved at de to trekantene lappes sammen av firkanten ;) hehe, greit at det er gjennomført ;)


Som de tidligere mappene jeg har vist, ble det også her en enkel bakside med enkel quilting med rette linjer. De tøffe stoffene gjør mye av jobben her, og gir et fint uttrykk.


Et par sheltievotter ble også strikket. En dus grønntone som hovedfarge og hvit kontrastfarge gir et tydelig mønster.


De er strikket i pt5-sport på p 3 og 3,5.


Modellen for vottene måtte selvfølgelig være med for å gratulere jubilanten :)


My dad had his 60th birthday this weekend. He likes and appreciate what is homemade, and that made it fun for me to make a birthdaygift. A fabric bag with a zipper were made in masculin colours, and filled with plaster and products for wound care. I thought that would be practical for the carpenter, when he easily can get hurt and get wounds in that kind of job. 
I also made a pair of sheltiemittens, so he can use in the cold days.

12 kommentarer:

  1. Vad jag beundrar dig!!!Helt fantastiska saker du skapar,originella och så välgjorda. Man njuter av att titta på fin sömnad och stickning.Är du textilt utbildad eller är det "bara" en hobby?
    Så stolt och glad din pappa måste vara över presenten.
    Varma julhälsningar från Gudrun

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koselig hilsen og fine ord Gudrun! Dette er hobbyen min, og det har blitt mye hobby i det siste :) Jeg synes det er så kjekt å prøve ut nye ideer og skape med hendene.
      Gaven ble godkjent av jubilanten :)

      Slett
  2. Jeg stemmer i med Gudrun over her! For en fin og gjennomtenkt presang! Jeg er sikker på at far din ble både stolt og glad. Det er jo så lekkert og velgjort alt du tar hendene dine i.

    Jeg har stekt medisterkaker og pussa sølvtøy i dag. Strikker på en liten traktorgenser, men lurer på om jeg må legge opp et par enkle "labber" til håndballkampen. Er kommet til sammenstrikking av ermer og bol, og det er mønster og felling der også, så derfor.

    Ønsker deg fortsatt fine førjulsdager!

    Klem

    SvarSlett
  3. Det var da perfekte gaver. Rigtigt soede.

    SvarSlett
  4. Så fine gaver. Veldig kjekt med gaver som er laget med omtanke :)

    SvarSlett
  5. Kjempefin presang og jeg kan tenke meg en fornøyd jubilant :)
    Kos deg videre frem mot jul!

    SvarSlett
  6. Så flott gave til pappan din!!!
    Og de vottene da,med hunden din på.
    Regnet med at det var en vellykket gave?
    De er jo så fine, dine mapper. Blir nok mange fornøyde mottagere av disse til jul i år, regner jeg med.
    Ønsker deg fine førjulsdager

    SvarSlett
  7. Næh altså, sikken dejlig gave til din far - tillykke med ham :-) Både vanter og mappe er så fine og gennemførte :-)

    SvarSlett
  8. Igjen; så vakkert håntverk! Modellen er skjønn og passer godt i rollen som modell. Riktig god jul. Klem fra Birte

    SvarSlett
  9. Er fortsatt imponert over alt det fine du lager. Ønsker deg en riktig God Jul!

    SvarSlett
  10. Mye fint hos deg, og dette var en flott gave. Ønsker deg en riktig god jul:-)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer!
Om du ikke har egen blogg, er det bare å velge navn/nettadresse under "kommenter som". Så skriver du inn navnet ditt og kommentaren, før du trykker publiser.