lørdag 19. mars 2016

Hals i Air / Cowl in Air


Jeg har strikket meg en god, lang og lett hals, for å teste garnet Air fra Drops. Jeg har sett at dette garnet har blitt veldig populært å strikke av, så da fristet det å prøve. Air har samme strikkefasthet som Nepal, men siden det har en annen konstruksjon, er løpemeteren mye lenger per nøste. Dette gjør at plaggene i Air blir lettere.


Halsen har brettekanter både oppe og nede. I den øvre kanten er det felt to hull, og en heklet snor er tredd i. Halsen er allerede godt brukt, og på de kaldeste dagene har det vært praktisk å kunne stramme inn den øverste kanten, for bedre beskyttelse mot kulden :)


Halsen er så lang at den også kan trekkes over hodet som en lue.

Her kommer en kort forklaring på Airhalsen min:

Legg opp 114 m med Air på p 5.
Strikk 7 omg rett. Strikk så en omg vrang = brettekant.
Fortsett med glattstrikk og 15 omg hvit, strikk så etter diagram 1.
Strikk i hvitt til arbeid måler 31 cm.
Fortsett med diagram 2 og 10 omg hvitt.
Lag hull til snor slik: 25 rett, kast, 2rsm, 3 r, kast, 2rsm, 82 rett.
Strikk 4 omg hvitt. 1 omg vrang = brettekant.
Avslutt med 7 omg rett og fell av alle masker.
Hekle en snor til øverkanten. Legg denne inn i arbeidet før brettekantene syes inntil arbeidet på vrangsiden.

Diagram 2
Diagram 1

                       










       



Om du benytter deg av mønsteret, setter jeg pris på at du linker tilbake til meg :)



Min erfaring med Air blir at det er godt til slike småplagg, for de blir myke og lette. Men siden garnet lugger litt i strikkingen, noe som gjør det tungt å strikke med, kommer jeg ikke til å legge ut på noen større prosjekter med det.

*****

To test out the yarn Air from Drops design, I decided to knit a long cowl. I got a very light and warm cowl out of this. The yarn in it self was a bit difficult to knit with, because the fibers tugged together. I wont use this in larger garments, but in small projects like these I will definitely use is again.

13 kommentarer:

  1. Den så god og varm ut, jeg har ikke prøvd det garnet. God påske

    SvarSlett
  2. Den var skikkelig fin. Har ikke prøvd Air enda, men det må jeg helt klart gjøre snart.

    SvarSlett
  3. Den var råfin, må nok sette den på strikkelista mi :)
    Takk for oppskrift og en god påske!

    SvarSlett
  4. Det garn har jeg ikke turdet gaa igang med. Tak for test og fin hals, men det er din soede hund som loeber med medaljen (smil).

    SvarSlett
  5. Hvor er den fin, og sikke en god idé at sætte en snor i til at holde den sammen med

    SvarSlett
  6. Å denne var lekker! Så smart med den snora i toppen. Det er jo ofte bruk for å stramme den til litt. Tar med meg det tipset. Ang de pinnebeskyttelsene, skal jeg se på dem nuh :) God påske til deg og dine.

    SvarSlett
  7. Fin hals med et enkelt og rent mønster. Jeg har ikke prøvd garnet. Høres ikke så bra ut at det lugger. Jeg foretrekker garn som glir lett.

    SvarSlett
  8. Flott hals du har strikket og så smart at den har snøring i halsen -og at den også kan brukes som hette! Takk for at du deler oppskrift!
    God påske!

    SvarSlett
  9. Så fina de är både den lilla hunden och den mycket fina halsvärmaren.
    Du är så duktig på det du gör, så roligt att titta in till dig.
    Annika

    SvarSlett
  10. Så fin hals du har strikket :-)

    SvarSlett
  11. Dette er nytt garn for meg også. Smart å prøve det ut. Du er jo så kreativ at du lager egen oppskrift også. Takk for at du deler! Her er det så mildt at halsen kommer fort av når jeg er ute. Det er vinter, og jeg tror ikke på vår i mars så derfor savner jeg kuldegradene og det fine skiføret som var.....

    God påske fra Ingunn som har det bra med døtre og barnebarn på besøk så langt. Svigersønnene kommer etterhvert.

    SvarSlett
  12. Du er simpelthen så dygtig - hvor er det nogle smukke hjemmelavede sager :-) De må bringe SÅ megen glæde! KH Lilly

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer!
Om du ikke har egen blogg, er det bare å velge navn/nettadresse under "kommenter som". Så skriver du inn navnet ditt og kommentaren, før du trykker publiser.