lørdag 23. mars 2013

Skuffet... !

Som dere ser på forrige innlegg, har jeg designet votter med mønster av hunderasen Shetland sheepdog (forkortet sheltie). Jeg har brukt mange timer på dette og det ble mye prøving og feiling før jeg kunne si meg fornøyd. Er jo litt perfeksjonist ;)
Etter å ha publisert mønsteret har jeg fått mange gode kommentarer fra dere lesere - og det setter jeg veldig stor pris på! 

For en stund siden fortalte en ærlig dame meg at en person har tegnet av mønsteret, og kopiert det opp til interesserte i sheltiemiljøet, uten tillatelse fra meg. Dette er ikke greit! Og jeg er skuffet! En periode fjernet jeg bildene av vottene, men alt som har blitt lagt ut på nettet, forsvinner jo ikke. Syns ikke dette ble riktig heller, for jeg ønsket jo å vise frem vottene. Hadde planer om å legge ut mønster av vottene for salg, men skuffelsen er fortsatt så stor at jeg ikke har gjort noe mer med det. 

Hva tenker dere om å kopiere andres mønstre, ta på seg æren for det, og kopiere opp til andre?? Jeg blir glad for råd om hva jeg skal gjøre. Er det noen som har erfart noe lignende?

Har flere egne mønstre på lager, men mister jo litt lysten til å vise de frem... Et negativt innlegg fra meg i dag, men dette plager med veldig. . . 
Hilsen en skuffet håndarbeidsblogger.

13 kommentarer:

  1. Jeg forstår det godt at du er skuffet. Jeg har også laget mange mønstre med Sheltie motiv, men de ligger i mappene mine. Det du kunne gjort med bilde av vottene var å lage bilde bitte lite, slik at de som kopierer får problemer med å se mønsteret. Nå er jeg Sheltie eier selv, men jeg har ikke sett at noen har lagt ut mønsteret ditt. Ha en riktig fin Påske både du og lille gullet. Klem

    SvarSlett
  2. Hvor frekk går det egentlig an å bli? Du har all grunn til å være lei deg. Jeg hadde nok blitt skikkelig forbanna (bruker egentlig ikke det ordet, men her fant jeg ikke noe alternativ.)
    Anbefaler deg å legge mønsteret ut for salg. Det er sikkert noen sheltie-eiere som har lyst til å strikke de fine vottene, og som gjerne betaler for mønsteret.

    Tusen takk for fin kommentar på sjalet mitt! Den ble publisert mens jeg holdt på å skrive her.

    Riktig god påske! Her er det strålende vær og flott skiføre. Skitur på fjellet i dag, men nå skal jeg strikke.

    Klem

    SvarSlett
  3. Så utrolig dårlig gjort! Har du tatt kontakt med vedkommende? Det kan jo være en ide.

    Har ingen erfaring med sånt selv, så har ikke så mye lurt å komme med. Men jeg mener du har all grunn til å være lei deg!

    Til en annen gang kan det jo være lurt å ikke legge ut bilder, før oppskriften er ferdig. Selv om folk ikke har rett til å kopiere, er det uærlige mennesker der ute som beriker seg på ditt arbeid.

    På en annen side kan du jo ta det som et kompliment at det du lager er verd å kopiere :)

    SvarSlett
  4. Du har all grunn til å være skuffet! Ja og sint. Vedkommede burde spurt deg først. Har selv laget mønster, så jeg vet hvor tidkrevende det er. Synes det er utrolig respektløst at noen bare kopierer, deler til andre, og tar æren selv. Hvis du har mulighet til det, så bør du konfrontere vedkommede.

    Støtter kommentaren over her, om at du bør legge ut mønsteret for salg :)

    Lykke til!

    Hilsen Ingrid

    SvarSlett
  5. Det er dårlig bloggskikk å ikke linke til den rettmessige eier av mønster,håndarbeid og bilder. Håper du ikke mister lysten til å blogge om det fine du kreerer.
    Klem

    SvarSlett
  6. Så trasig Birgitte, men synes absolutt at du skal legge ut mønsteret for salg likevel. God påske til deg og vofsen!

    SvarSlett
  7. Helt enig med de andre her, dårlig bloggskikk å ta æren for andres arbeid! Skjønner godt at du er skuffa, men jeg håper at du likevel velger å legge ut mønsteret for salg!
    Ønsker deg en fin-fin påske! :-)

    SvarSlett
  8. Slikt er berre så trist, og eg forstår godt at du er skuffa. Håper det let seg gjera å ordna opp i det på ein god måte. Det er eit flott mønster, og eg håper du legg det ut for sal. Ynskjer deg ei fin påske :)

    SvarSlett
  9. At det går an! Det er så frekt at det går nesten ikke an å tro det er mulig. Håper vedkommende blir konfrontert!!!

    SvarSlett
  10. Hei, jeg ser av kommentarene at kopiering er et stort problem, også nå for deg.
    Dette hører inn under tema/lover rundt eierrettigheter på både publiserte bilder og på design. En alvorlig sak, egentlig. Dette å kopiere andres åndsverk uten tillatelse er et lovbrudd. Siden du vet hvem som har kopiert både bilde og mønster, foreslår jeg at du tar kontakt med vedkommende. Prøv å få til en løsning som passer for deg, at du får erstatning for tap du har lidt pga hennes tyveri.

    Over til noe hyggeligere, har nettopp oppdaget bloggen din. Skal ordne meg en kopp kaffe nå og se litt mer på hva du har laget.

    Ønsker deg lykke til og ei riktig god påske.

    SvarSlett
  11. Først vil jeg berømme de nydelige vottene du har "komponert". Så nydelige at noen har falt for fristelen å kopiere dem.... Skjønner godt du er skuffet over en slik frekkhet. Kan ikke skjønne annet enn at personen som har gjort dette sitter igjen med en flau smak i munnen.

    SvarSlett
  12. Skjønner godt du er skuffet. Det er veldig frekt å gjøre slikt. Vottene var nydelige.

    SvarSlett
  13. Vottene dine er kjempefine!! Leit at noen stjeler en god ide! Likte veldig godt flettemansjetten!! God søndag!! Anne Kari :-)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer!
Om du ikke har egen blogg, er det bare å velge navn/nettadresse under "kommenter som". Så skriver du inn navnet ditt og kommentaren, før du trykker publiser.