mandag 23. november 2015

Tova votter med litt ekstra pynt // Felted mittens with decoration



Som jeg har nevnt tidligere, henger jeg etter med bloggingen. Det har også blitt mange repriser av ting jeg har laget tidligere, og det har derfor blitt litt ensformig. Slike tova votter har dere også sett mye av tidligere, men pyntingen er iallefall ny :) Jeg trengte noen tova votter i damestørrelse som kunne bli med på messen.  


Votter til en liten damehånd her, strikket med Vamsegarn på p 5,5. Her prøvde jeg med noen få omganger med vrangbord i starten, for å se hvordan dette ville bli i toving. Det ble slik jeg ønsket, at kanten ble litt smalere og sitter godt rundt armen.

Hovedmønsteret jeg har strikket etter er dette mønsteret. Her er begge votteparene noe kortere, slik at en ikke trenger oppbrettskant.


Selburoser er brodert på før toving. Jeg ble veldig fornøyd med resultatet på disse :)



Par nummer to minner meg veldig om filmen Frost i fargene, med lys og mørk turkis. Dette ble votter som passer en middels stor damehånd. Strikket i Vamsegarn på p 5,5. Her er det også brodert på et motiv før toving.



Two pairs of felted mittens! Knitted after this pattern, but with some changes. I think it is fun to try out some new ideas with the decoration. These pairs turned out so different. The grey mittens has a small norwegian selbu rose. The blue pair reminds me of the popular Frozen movie in the colours, with light and dark turquoise. 

10 kommentarer:

  1. Så nydelige votter du har laget, jeg rent misunner dere som får til å tove votter. Disse er noen av de fineste jeg har sett.
    Takk for hyggelig kommentar i bloggen min. Når det gjelder hundeull så sendte jeg ulla inn til Telespinn. Det kan virkelig anbefales å lage garn av hundeull, for det er noe av det mykeste jeg har strikket med samtidig som det blir deilig pusete.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fine ord om vottene :) Jeg tover på vanlig 40-gradersvask med to store badehåndklær og med milo. Da har jeg fått et godt og tett resultat.
      Da skal jeg gå inn og lese mer om Telespinn! Det er jo litt gøy å få garn av eget dyr:)

      Slett
  2. Nydelige votter, er liksom litt sarte i disse fine fargene :)

    SvarSlett
  3. Nydelege vottar i fine fargar :)

    SvarSlett
  4. Flotte, varme votter som var fint dekorert.

    SvarSlett
  5. Veldig lekre votter du har laget, og de var så fint pyntet med broderiene. :-)

    SvarSlett
  6. Så fine votter med mønster på. Skjønne farger! Strikker mariusvotter i vamsegarn som toves... Alltid like spennende å se hva som kommer ut av vaskemaskina etter endt toving... ^_^ Risikosport det her.

    Ser du bruker vamsegarn - hvordan tover du? Har notert meg 1 time 40'C på bomullsvask, 1000 omdreininger og 1 skylling.... Litt usikker på om det er for mye. Kanskje det blir 800 neste gang på samme prosjekt (Mariusvotter)..

    Lykke til med produksjonen. Nydelig arbeid :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Eli :) Jeg tover mine votter på vanlig 40-graders bomullsvask, sammen med to store badehåndklær og milo, på 1200 omdreininger. Når jeg starter maskinen står det at vask varer i to timer, men jeg tror ikke den bruker så lang tid når det er så lite i maskinen. Tror jeg skal ta tiden neste gang... Jeg må strekke de godt i fasong etterpå.... Jeg har vært heldig til nå med tovingen :) Har alltid to par votter til toving samtidig, vet ikke om det spiller noen rolle, men jeg synes jeg utnytter vasken mer da :D

      Slett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer!
Om du ikke har egen blogg, er det bare å velge navn/nettadresse under "kommenter som". Så skriver du inn navnet ditt og kommentaren, før du trykker publiser.