torsdag 4. juni 2015

Elgseter kofte / Elgseter jacket


Jeg har lenge fulgt med på koftefeberen som herjer i landet vårt, og det er så mange fine kofter jeg har lyst til å strikke! Først ut for min del ble Elgseter, et mønster fra Sandnes garn (Tema 39 Norske ikoner). Koften er strikket i Tynn merino fra Sandnes på p 2,5 og 3. Jeg valgte andre farger enn originalen. Men lys kitt som bunnfarge, og detaljer i turkis, mørk lilla og sennepsgul, ble det en kofte jeg er godt fornøyd med.


Med tynn merino ble det en tynn og lett kofte, som blir god i bruk. Når jeg testet strikkefastheten min med dette garnet, ble det mye strammere. 31 m på 10 cm, i stedet for 27. Etter litt regning kom jeg frem til at maskeantallet jeg trengte for å få rett størrelse, tilsvarte large. Jeg må dessverre si at koften ble for stor for meg, så derfor blir det ikke noe modellbilder denne gangen. Jeg syns selv det er finest å se bilder av slike store plagg når noen har det på. Det får vente til jeg finner en mottaker til denne.
Lysten til å strikke kofte er likevel stor, så skal ikke se bort i fra at jeg strikker flere.

Et par endringer er gjort i forhold til oppskriften. Jeg har 2 r, 2 vr i vrangborden, i tillegg til at jeg har felt inn for midje. Ellers er mønster fulgt.


In Norway it has been very popular with kofter (jackets) in the last years. With traditional patterns and colours there are many models to choose from. I have chosen to knit a jacket called Elgseter kofte. It is knitted in thin merino wool on needles 2,5 and 3 mm. It is therefore light and thin to use. I had a problem with my gauge on this project, and I am sorry to say that it is to large for me. I like to show projects like this with a model inside, but that have to wait until I find someone that fits this jacket. I am though very happy with my colours on this project. 

15 kommentarer:

  1. Den blei kjempefin. Gratulerer med ny blogg.
    Del gjerne genseren på min llink up idag :)

    SvarSlett
  2. Gratulerer med ny blogg :)
    Kjempefin kofte, likte fargene du har brukt!

    SvarSlett
  3. Kjempe fin jakke du har strikket :)

    SvarSlett
  4. Gratulerer med ny blogg (jeg lurer på hva det er som får deg til å lage ny????) Selvfølgelig blir jeg med videre:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde lyst på ny tittel :) Lettere for både norske og utenlandske lesere å se hva bloggen handler om :) Kjekt at du vil følge meg videre!

      Slett
  5. Fantastisk flott kofte. Og lukke til med ny blogg.

    SvarSlett
  6. Flott kofte du har strikket! Synd at den ble for stor, men du finner sikkert en lykkelig mottaker :-)
    Lykke til med ny blogg!

    SvarSlett
  7. Akkurat denne kofta har jeg også sett på. Synes det er så fint og enkelt mønster og raglanfelling liker jeg også veldig godt. Din ble kjempefin! Synd den ble for stor, ikke så enkelt å beregne størrelsen bestandig.
    Nå skal jeg legge den nye bloggen din i blogglista mi :)

    SvarSlett
  8. Gratulerer med ny blogg. Veldig fin kofte du har strikket. Jeg synes det er vanskelig i blant å beregne størrelse.

    SvarSlett
  9. Veldig fin :)
    Så synd at den ikke passet..

    SvarSlett
  10. Beautiful ,I love the colors and Details.You knitting is Gorgeous! Perfecto

    SvarSlett
  11. Koften din ble utrolig fin, jeg liker fargekombinasjonen! Gratulerer med ny blogg :)

    SvarSlett
  12. Oi, alt det arbeidet så passet den ikke…. håper du finner noen som kan ha den! Ha en fin, ny, uke, Happy Knitting!

    SvarSlett
  13. Nydelig kofte. Gratulerer så mye med ny blogg. Gleder meg til å følge deg her også.

    SvarSlett
  14. Nydelig jakke! Synd den ble for stor for deg. Det er litt vanskelig å få det helt riktig, selv om en strikker en prøvelapp. Jeg har så lyst til å strikke meg en jakke, men er redd for å ikke få riktig størrelse. Jeg er litt stor selv, så det er viktig med riktig størrelse. Ikke for stor, og ikke for liten.

    Veldig mye fint på bloggen din. Jeg har akkurat funnet den, og skal ta en bedre titt når jeg har litt mer tid. Den halsen f.eks. Må ikke jeg strikke en slik? <3

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer!
Om du ikke har egen blogg, er det bare å velge navn/nettadresse under "kommenter som". Så skriver du inn navnet ditt og kommentaren, før du trykker publiser.