tirsdag 29. september 2015

Pute i strukturstrikk - nytt mønster / Pillow in structure knit - new pattern


Da kan jeg endelig presentere mitt nye mønster! Jeg sier endelig, for denne puten har jeg arbeidet mye med. Det første utkastet ble laget som julegave til min Bestemor i fjor - den kan du se i innlegget her. Jeg trodde ikke at jeg skulle bli så fornøyd med puten som jeg ble, og derfor ble strikkingen bare til etter hvert. Når jeg så skulle skrive den som mønster, måtte jeg tenke annerledes i forhold strikkeprosessen for å få omgangene til å stemme. Det er det som har vært den største utfordringen med dette prosjektet. Men etter hvert fikk jeg løst koden, og nå er mønsteret klart :)

Puten er satt sammen av ulik strukturstrikk. Perlestrikk, fletter og diamantmønster skaper mye liv over strikkingen og gir en dekorativ pute. Jeg har brukt Freestyle fra Dale garn og pinner 4,5 mm. Putetrekket passer da til en innerpute på 40 x 40 cm. Garnforbruket er på 300 gram. I tillegg brukes 4 knapper til lukning.


Baksiden av puten er i perlestrikk. På klaffen, som strekkes over på baksiden og fungerer som lukning, fortsetter mønsteret fra fremsiden.

Puten strikkes rundt på rundpinne, mens klaffen strikkes frem og tilbake. I tillegg til rundpinne, brukes en flettepinne, og en heklekrok brukes ved avfelling.


Puten fikk tittelen Borgny, etter Bestemor, som puten ble laget til.

Mønsteret på Borgny pute er til salg på Ravelry her. Om du ikke har konto på dette strikkeforumet, kan mønsteret kjøpes her: buy now.

------------

I am so glad that I now can show you my new pattern! I have worked a lot with this pillow. The first draft of this, were made as a christmas gift for my grandmother last year - you can see it in this post. I did not think that I would be so pleased with the pillow as I was, and therefore the knitting were made as I went on. So when I started writing down the pattern, I had to think different around the knitting process to get the rows to add up. That has been the biggest challenge in this project. Eventually I cracked the code, and now the pattern is ready :)

The pillow consists of different structure knitting. Cables, moss stitches and diamant pattern makes this a decorative pillow. I have used Freestyle yarn from Dale garn and needles 4,5 mm. The pillowcase then fits to a inner pillow 40 x 40 cm. You need 300 grams of yarn. 4 buttons are used as closure.

The back side of the pillow is in moss stitches. The flap, that stretches over to the back side, has the pattern from the front. 

The pillow is knitted in the round on circular needles, while the flap is knitted back and forth. In addition to circular needles, a cable needle and a crochet hook is used.

The pillow got the title Borgny, after my grandmother, to which this pillow is made for. 

The pattern on Borgny pillow are for sale on Ravelry here. If you don`t have an accound on this knitting forum, you can buy the pattern here: buy now.

12 kommentarer:

  1. Kjempestilig! For en tålmodighet :-)

    SvarSlett
  2. Nydelig pute, skikkelig godt jobba :)
    Der havnet den i mine favoritter, nå har jeg en liste så lang som bare det!

    SvarSlett
  3. Så nydelig pute - og for et arbeid. Wow! Fikk skikkelig julefølelse av de fine bildene av puta også :D

    SvarSlett
  4. Godt jobba! Puten er helt nydelig.

    SvarSlett
  5. Flott mønster, nydelig pute. Tror den vil bli lekkert i rødt som ei julepute. Har noen som ønsker seg det i julegave.

    SvarSlett
  6. Det var en kjempenydelig pute, vel verd alt arbeidet. Hilsen fra Inger Johanne

    SvarSlett
  7. Den puten var veldig fin! Og blir til glede videre! Veldig fin! Hilsen Birte

    SvarSlett
  8. Kjempefin pute. Den blir nok god å ha i sofaen utover høsten. Du lager mye fint, og det er så kjekt når du vil dele mønster med oss. Nå har jeg vært inne på Ravelry sida di, men jeg lurer på om du har delt opp i engelske og norske mønstre? Eller er det beskrivelse på begge språk? Prøvde å trykke på det norske flagget, men det skjedde ingenting...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Berit :) Puten har fått fast plass i sofaen min. Det er faktisk den første strikkaputen jeg har, så det var på tide ;) I forhold til Ravelry, så viser flaggene bare hvilke språk oppskriften er tilgjengelig i, de har ingen videre funksjon. Etter at mønsteret er kjøpt, kan man velge å laste ned mønsteret på norsk eller engelsk. Håper dette var forståelig :)

      Slett
  9. Veldig fin pute, nydelig mønster -så flink du er!
    Mønsteret er kjøpt :-) Fortsatt god helg!

    SvarSlett
  10. Lekker pute! :) Så flink du er, som har laget eget mønster!

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer!
Om du ikke har egen blogg, er det bare å velge navn/nettadresse under "kommenter som". Så skriver du inn navnet ditt og kommentaren, før du trykker publiser.