onsdag 11. november 2015

Vevstrikk / Linen stitch


Jeg oppdaget vevstrikking for noen uker siden, og har hatt dilla på det siden. Variasjon med pinnetykkelse, garntype og ikke minst ulike fargekombinasjoner gjorde dette til spennende prosjekter. Og så ser det mer avansert ut enn det er også. Her er det bare rettmasker og masker som tas løst av.
Pickles har en god video på denne teknikken.


Det startet med pulsvarmere for min del. Kjekke små prosjekter. Det brune og det hvite paret er strikket med dobbel tråd tynn merinoull fra Sandnes garn, mens det blå paret er strikket i Freestyle garn fra Dale, som er rester etter alle MFK-luene mine. På pinne 5 blir dette kjapp strikking.


Jeg ville også prøve meg på pannebånd i denne teknikken. Etter en del utprøving kom jeg frem til denne modellen. Jeg liker at pannebåndene er smalere bak, for jeg synes de sitter bedre på hodet da. Her startet jeg da med rillestrikk, og gikk over til vevstrikk når jeg hadde fått økt til rett antall masker. Her er det også brukt tynn merinoull, som på pulsvarmerne.


Et nytt pannebånd her, som er bittelitt smalere. Dette ble bedre på. Her har jeg brukt Sisugarn. Dette ble mer min smak, for her er det "mine" farger.


Ved utprøving blir det ikke alltid slik man ønsker første gangen. Dette pannebåndet ble for smalt til voksenstørrelse, så da gjorde jeg det til barnestørrelse. Med rosa og hvite detaljer, passer det til en jente. Isoporhodet måtte bli modell her.


Når jeg var i gang, ble det et ekstra pannebånd i barnestørrelse ;)


En samling av vevstrikkingen :) Her fikk restegarnet mitt bein (pinner?) å gå på, og det er godt for en strikker.
En morsom teknikk! Flere pulsvarmere er allerede på pinnene.


The technique linen stitch was new for me, until a few weeks ago. Then when I first started to knit it, I couldn`t stop. 3 pairs of wrist warmers, 2 adult headband and 2 children headband came out of my exploration. This was fun! 

15 kommentarer:

  1. Stilig! Må prøve den teknikken :-)

    SvarSlett
  2. Virkelig stilig!
    Har dette på lista mi, må jo bare prøve meg på dette..flott effekt og fine saker du har laget!
    Klem:)

    SvarSlett
  3. Så artig teknikk! Fint ble det også. Dette må jeg lære meg. Takk for link! Dette blir kjekt å ha med på julemarked, og smart til julegaver også. Takk for koselig hilsen! I kveld har jeg vært på strikkekafe hos ei i bygda som har garnbutikk. Fikk fylt opp garnlageret og hadde en trivelig kveld med andre strikkeglade.
    Fredag kjører vi nordover på førjulsbesøk. Håper på brukbart vær og føre. Denne tida på året er det et sjansespill om vi kommer over Valdresflya.

    God natt fra Ingunn

    SvarSlett
  4. Ja, det er sjovt med vævestrik, og du har lavet så fine sager. Kender du denne bog: "Sticka flerfärgstickning med lyfta maskor" af Madeleine Jasson og Lotta Bengtson?`I den findes mange variationer af teknikken. Den er udgivet i Sverige, hvor jeg bor, og jeg ved at den er oversat og udgivet i mit hjemland Danmark. Måske er den også kommet til Norge?
    Hvis du kikker på min blog "tekstilarkivet.blogspot.com "kan du i indlægget fra 2. november se en mobilpose, som jeg har strikket i vævestrik. Lige nu strikker jeg pulsvarmere i samme teknik, de kommer nok på bloggen snart. Hilsen Astrid

    SvarSlett
  5. Så flotte ting du har strikket med denne teknikken! Herlig måte å bruke farger på uten at det blir for "mye".
    Flott torsdag til deg!

    SvarSlett
  6. Så spännande och kul att hitta en ny handarbetsblogg!
    Så många fina saker Du gör? Måste testa denna teknik någon gång, men just nu är det andra projekt på gång.
    Så fin liten hund Du har! Själv har jag en Collie.
    Tack för Du kikade in hos mig och kommenterade! Alltid roligt med ny bekantskap.
    Ha ett fint veckoslut!

    SvarSlett
  7. Kjempefin teknikk dette :)
    Takk for at du deler.

    SvarSlett
  8. Hvor er det bare nogle flotte ting - og sikke en smuk teknik! Tror jeg vil spørge min mor, der er strikke-dame, om hun kender til denne type.... Det ser så fint ud :-)

    SvarSlett
  9. ME ENCANTAN!!!!
    Y EL PUNTO ES PRECIOSO.
    SALUDITOS

    SvarSlett
  10. Kjempeflotte ting du har laget i denne teknikken!
    Ha en fin lørdagskveld!
    Klem fra Janne

    SvarSlett
  11. Så fina! Nu fick jag genast inspiration. Jag passar inte alls i mössor, men det blir ju kallt ändå. Kanske ett pannband skulle passa mig bättre och värma mina öron i vinter?

    SvarSlett
  12. Vevstrikk er veldig kult! Stilige ting du har laget, og bonus å få brukt restegarnet, det er gøy!

    SvarSlett
  13. Hei.
    Så flotte pannebånd du har vevstrikket.
    Jeg må tipse deg om noen fine tøfler med den samme teknikken, som gikk som en farsott her på nettet for sikkert 10 år siden. De heter Bosniatøfler. Du kan jo søke på dem, for oppskriften ligger gratis på nettet. De var veldig morro å strikke husker jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips Sylvia:) Jeg måtte sjekke dette med en gang. Det ser ut som de samme tøflene som ble kalt Mormortøfler i et gammelt hefte fra Sandnes garn. De har jeg strikket noen par av, men har ikke tenkt på at det er vevstrikk!

      Slett
  14. Wow! For en samling det ble tilslutt! Veldig fine, og ja de ser svært avanserte ut.
    Jeg likte pannebåndene, og det at de er smaler bak er jo perfekt for oss med hestehale;)
    Du er så flink!:)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer!
Om du ikke har egen blogg, er det bare å velge navn/nettadresse under "kommenter som". Så skriver du inn navnet ditt og kommentaren, før du trykker publiser.